… mondanák sokan arra a kérdésre, hogy mi a keresőmarketing lényege. Majdnem, illetve nem egészen. Az hogy elsők legyünk csak egy lehetséges eszköz a cél elérése érdekében, de a valós cél az, hogy látogatókat, sőtt értékes látogatókat vigyünk egy oldalra a keresőkből. Elsőnek lenni a hirdetők között, vagy a természetes találati listán maximum csak elősegítheti, hogy értékes látogatókat szerezzünk, de nem feltátlenül ez hozza a legnagyobb sikert. Ebben a posztban ezt fogom körüljárni, mind SEO, mind PPC tekintetében.
SEO tekintetében talán egyszerűbb a dolgot körülírni (elérni talán nehezebb), ezért ezzel kezdem. Több kutatás is van arra vonatkozóan, hogy az egyes helyezéseken hány kattintás érhető el. Többet összevonva nagyjából ez a helyzet:
Egyértelmű tehát, hogy az első helyen történik a legtöbb kattintás. Az első 3 helyen a kattintások 2/3-a mérhető, és az első találati oldalon a kattintanak 90%-ban. Ami talán érdekes, hogy a 9 helyen kevesebben kattintanak, mint a 10-en, aminek az oka az, hogy az utolsó, hátulról az első ?, magyarul teljesen legördítve a leg feltűnőbb találat a 10. Elég nehéz kérés lenne egy SEO szakember felé, hogy ha nem tud a 9. helynél jobb helyre optimalizálni, akkor inkább rontson a 10-re, mert ott több a kattintás (és nem is olyan nagy az a különbség)
Az viszont nagyon nem mindegy mire érjük el az első helyet. Sok olyan cég, és oldal létezik, ahol X pénzért vállalják, hogy Y darab kulcsszóra első helyre optimalizálják az ügyfél oldalát. Ez blődség, átverés. Hiába első az oldalam a „csipkebogyó lekvár” kifejezésre, ha buszjegyet árulok. Egyrészt nem lesz túl sok látogatóm, és aki be is jőn, az el is megy, magyarul minőségi látogatóm nagyjából nem lesz.
A SEO –ban tehát amellett, hogy nem könnyű első helyre hozni egy oldalt, egy adott szóra, nagyon nem egyszerű feladat meghatározni azokat a szavakat, amire elsőnek érdemes lenni. Amellett, hogy relevánsnak kell lennie, példánknál maradva, buszjegy, vonaljegy, tömegközlekedés, nem árt tudni, hogy ezekre mennyien keresnek:
vagy:
Ezek mellett nem árt megnézni, hogy az egyes szavakra hány találat van, hogy megállapítsuk a versenyt, és meg is lehet határozni, hogy melyek azok a kulcsszavak, amire érdemes eslőnek lenni.
PPC esetében kicsit más a helyzet. Kezdeném rögtön azzal, hogy NEM AZ ELSŐ HELY A LEGJOBB. Legalább is a legtöbb esetben. Az alábbi ábra, több kampány átlaga alapján készült:
Az ábra alapján egyértelműen kijelenthető az, hogy a második hely sikeresebb, mint az első, nem csak kattintási mennyiségben, de átkattintási arányban is (sőt a harmadik hely is sikeresebb az elsőnél). Amellett, hogy összeszedtem pár kampány adatait, és elkészítettem a fenti ábrát, tényleg ez a valóság, amit több száz kampány tapasztalataiból mondok, írok. Mitől van ez így, és mit kell ebből következetni?
Több oka van annak, hogy nem az első hely a legjobban teljesítő hely és ezen okok közül általában több egyszerre észlelhető:
- Sokszor csak olyan szavakra tudunk elsők lenni, amelyre kevesen hirdetnek, és nem a legfontosabb, legrelevánsabb szavunk, így kevesen kattintanak rá
- Ennek pont az ellenkezője is igaz. A Quality Score –ra nagy hatással van, hogy a fogadó oldal mennyire releváns, és ez kulcstényező SEO szempontból is. Magyarul, lehet, hogy az adott szóra a természetes találatok között is elsők vagyunk, és inkább arra kattintanak az emberek.
- Lehet, hogy a természetes találatok felett megjelenő hirdetések, egyszerűen nem megszokottak, és nem kattintanak rájuk
- Lehet, hogy a mérési módszer rossz (a mérésnél az átlagos megjelenési pozíciókat néztük, ahol kattintás volt, és elsőnek vettük az 1 és1,5 közé esőket, másodiknak az 1,6 és 2,5 közé esőket és így tovább)
Mit tegyünk, mit ne, mit kell ebből levonni (a fenti okokat megválaszolva):
- Vegyük ki a nem relaváns alacsony CTR-rel rendelkező szavainkat (ez ettől függetlenül is egy jó optimalizálási lépés)
- Vegyük ki azokat a szavakat, amelyekre a természetes találatokban is elők vagyunk?
A leghatározottabban NE!!! Ez a kérdés egyébként sokszor felmerül:„Elsők vagyunk az adott szóra a természetes találatok között, akkor ugye nem érdemes hirdetni rá?”
DE! ÉRDEMES! Mivel, különböző üzeneteket tudunk megfogalmazni a hirdetésben, promt akciókat, USP-ket, míg a természetes találatban ezt nehezen, időigényesen tudjuk csak megoldani. Valamint az első helyes kattintások visszahatnak az egész kampányra, pozitívan, így lehet, hogy ezeknek köszönhetően jelenünk meg egy másik szóra a 2-3 helyen és nem az 5-6 helyen.
3. Lehet, de az első helynek lélektani hatása is van. Egy USA felmérés azt hozta ki, hogy az emberek (az USA-ban) 34%-a úgy gondolja, hogy aki az első helyen jelenik meg az a legjobb (nem a weben a legjobb, hanem a legerősebb, legmegbízhatóbb cég a valós életben)
4. Lehet, ezért érdemes beszerezni olyan analizáló szoftvert, amely minden egyes megjelenést és kattintást külön elemez. Ezekből egyre több van és többségüknél kattintás alapon kell fizetni. Mérlegelni kell, hogy megéri-e az a plusz 2-3 dollár cent kattintásonként.
Célozzuk a kampányt a 2-3 helyre? Igen mondhatnánk, de ha nincs 2. 3. hely (mert csak mi hirdetünk), akkor nem fogunk megjelenni sem.
Egyik kampánynál kipróbáltam, hogy csak 2.-3.helyen jelenjenek meg a hirdetések. Sikeres volt, nagyon alacsony áron futott a kampány, és viszonylag nagy mennyiségű kattintást hozott. Ami miatt mégsem ajánlom minden kampánynál az az, hogy az első hely eredményei pozitívan befolyásolják a kampány teljes minősítését, Quality Score –ját, így visszahatnak azokra a szavakra, amelyek kevésbé relevánsak, így csak a 4-8. helyen jelennének meg. Az első hely jó eredményei tehát „felhúzhatják” a kampány egészét. Mindemellett az első hely többnyire a legolcsóbb, így az átlagos CPC-t is pozitívan befolyásolják, és az Ügyfél a legtöbbször erre kíváncsi, erre a legfogékonyabb.